Friday 5 October 2012

Teknik Memancing




DRIFTING

Pengenalan: Drifting ialah keadah dimana umpan dihulur tanpa batu ladung dan pelampung. umpan akan dibiarkan bebas untuk berenang dipermukaan hingga ke pertengahan kedalaman air bergantung arus air.

Sasaran:

Mangsa sasaran ialah semua jenis species predator yang mencari makan dipermukaan hingga kepertengahan air seperti: 


                                                                    Tenggiri 



                                                                    aruan tasek 


                                                                 layaran 


                                                               mersuji/marlin 


                                                                      tongkol 


                                                                      belitung 


                                                                  wahoo 


                                                               dogtooth 



Jenis Umpan:

Umpan yang boleh digunakan untuk drifting terdiri daripada ikan kembong, selar, tongkol, sotong, udang, lolong dan tamban.

Peralatan:

Drifting ini bergantung pada species apa yang ingin diduga. sekiranya species marlin, dogtooth, wahoo dan jerung yang mega dicari, sediakanlah set heavy set. Rod 80lb - 130lb jenis stand up dan reel yang bagak spt PeNN International 130T.


Memandangkan kita masih memancing dalam negara baiklah kita maksudkan dengan species tenggiri, belitung, tongkol dan layaran.


Set medium heavy spt rod 15lb - 30lb sudah memadai untk ikan kelas tu. reel kelas navi 8000PG sudah tentu padan untuk kelas ini. Saya cadangkan kenkawan gunakan reel multiplier seperti Ticateam, Shimano 975, Tekota 600 dan yang sewaktt dengannya. 


Mainline braided 30lb sepanjang 200mtr disambung shock leader 30lb sepanjang 10mtr. perambut dari jenis florocarbon sepanjang 1 meter disambung coated steel wire 30lb sepanjang 6 inci. penggunaan matakail yang tajam spt brand owner dan gamakatsu lebih mencerahkan peluang.

Cara2:
Cangkukkan matakail pada umpan contohnya ikan kembong di pangkal tengkorak ikan dan disirip tengah ikan menggunakan double hook. kemudian lepaskan ikan tersebut keair dan biarkan ia berenang bebas. lepaskan sepanjang 40 ke 60mtr. kalau tiada arus umpan akan memgeliling bot jadi sebiji batu ladung kecil digunakan untuk mengawal pergerakan umpan. pelampung juga boleh digunakan untuk tujuan mengawal pergerakan ikan. sekiranya air berarus perlahan hulurkan umpan tanpa batu ladung atau pelampung. tetapi sekiranya arus terlampau laju sebiji ladung diperlukan.


 =================================================================


Tip dan Keadah Pancingan Tenggiri.

Penggunaan set medium heavy dengan mainline 20lb ke 25lb yang tidak berwarna sepanjang melebihi 200 mtr. shock leader pula dari jenis flourocarbon 20lb panjang 2 mtr atau lebih dengan steelwire 25lb panjang 6" menggunakan hook 1/0 dan 2/0.

Arus mati.
Belon atau pelampung yang sesuai adalah digalakkan untuk mengelakkan umpan berbelit dengan pancing lain. Jarak umpan dengan belon paling kurang 4 mtr. Lagi panjang lagi bagus. Lepaskan umpan dalam jarak melebihi 30 mtr dari bot. Ikan hidup seperti selar dan kembong hendaklah dicangkut dalam keadaan kepala mengarah ke hadapan.

Arus perlahan.
Penggunaan teknik floating tanpa ladung atau belon tetapi umpan ikan hidup hendaklah dicangkuk dalam keadaan kepala menghadap bot. kalau menggunakan multiplier reel, bolehlah ikat perambut steelwire terus kepada mainline dengan ikatan albright dengan safety knot dihujung.

Arus deras.
Penggunaan teknik mid water dengan batu ladung bersaiz 2 atau 3. batu ladung dimasukkan kedalam mainline. setelah lepaskan ikan hidup ladung hendaklah dipegang. hulurkan tali sepanjang 10 mtr baru ikatkan getah gelung pada mainline untuk jadikan stopper ladung. lepaskan sepanjang 30 mtr dari bot.


Untuk pancingan malam pula perambut 50lb digunakan manakala steelwire 50lb pula hendaklah sepanjang 1 kaki. sekiranya bulan gelap cara pancingannya pula berbeza kerana tenggiri hanya akan makan dibawah bayangan cahaya lampu bot. bottom fishing tetapi dinaikkan sebanyak 8 mtr. teknik seperti siang boleh digunakan sekiranya bulan terang.

Hook Up:
hook up hendaklah dibuat dengan kuat beberapa kali supaya mata yang disangkut pada umpan hidup boleh tanggal dan menyangkut pula pada rahang ikan tenggiri. sekiranya ini tidak diambil berat kita akan kehilangan tenggiri tersebut kerana rabut.
inilah serba sedikit yang boleh kawan berikan sebagai info pada kenkawan semua.
kalau dilayan dengan slow dan smooth species ini mudah menyerah tapi kalau ditarik dan dikarau ganas ia akan lebih ganas dan lambat menyerah. peratus putus sangat besar. penggunaan light set dengan mainline 20lb adalah sangat berkesan untuk menawan species ini tetapi ia akan mengganggu kekawan lain kerana memakan masa yang lama. kalau medium heavy makan masa 5 minit, light set pula 7 minit.

tentang keadah pancingan tenggiri, kita perlu tahu yang paling mustahak ialah spot.

spot 1: Spot karang yang mana tenggiri nya telalu banyak hinggakan kalau dihulur apa saja yang bergerak akan dimakan seperti di latuna sarawak.

spot 2: merupakan karang yang sempit yang memang banyak tenggiri menghuni disini dimana ramai nelayan pancing menjadi penunggu tetap disini seperti karang ngah. mereka hanya memancing tenggiri sahaja dengan mendapat hasil yang mencapai 40 hingga 50 ekor sehari.

spot 3: spot yang ada tenggiri tetapi tidak menjadi lubuk nelayan kerana kalau ditunggu pun hasil nya tak seberapa. seperti didalam unjam laut.

spot 4: spot yang karang nya sangat luas. dimana kita perlu bergantung pada nasib untuk dapatkan species tenggiri.

spot 5: spot yang tiada rekod hasilkan tenggiri tetapi saja2 mencuba tetapi kadang kala dapat juga.

keadah untuk spot 1:

Semua kaedah sesuai digunakan tetapi sekiranya untuk dapat hasil yang banyak gunakan lah perambut steelwire kasar dengan teknik bottom. bila kena saja rentaplah terus naikan keatas bot. sekiranya inginkan keseronokan pancing anda disyorkan agar menggunakan light set dengan mainline 10lb, perambut steel wire 20lb dan hook 2/0 cutting point.

keadah spot 2:
Memandangkan puluhan nelayan menunggu tempat ini setiap hari jadi tenggiri disini sudah kenal benda asing yang dihulurkan pada mereka. line berwarna atau braided, steewire hitam, kekili besar, umpan mati serta benda asing seperti getah, manik dan perambut kasar merupakan benda2 yang perlu dielakkan. sehinggakan nelayan yang kita tahu terkenal dengan koyan dengan tangsi hingga ratus lb hanya menggunakan perambut 15lb sahaja disini. melainkan dikala permulaan species ini masuk ke sini setelah berbulan laut bergelora. ketika itu keadahnya sama dengan spot 1.

keadah spot 3:
Di spot ini bolehlah kita gunakan teknik spinner atau sesudu juga casting rapalla. kalau nak gunakan keadaah floating dan mid water juga boleh. tenggiri disini tidak peka pada perambut atau benda2 asing kerana sesekali sahaja mereka diumpan dengan benda asing.

keadah spot 4: 

Disini trolling amat berkesan. keadah lain boleh digunakan tetapi peratusan hasilnya sangat kecil dibandingkan dengan keadaah trolling.

keadah spot 5:
disini kita hanya perlu tajul satu set untuk tenggiri denga keadah floating disamping pancing bottom untuk species lain. kita tidak perlu berharap pada tenggiri lebihkan tumpuan pada species lain. sekiranya ada rezeki dapatlah seekor dua.

Perhatian:
species tenggiri tidak memilih arus. kalau arus laju tapi faktor lain baik ia akan makan dan sebaliknya walaupun arus baik tetapi faktor lain tidak baik alamat melangutlah joran kita.

Faktor2 tenggiri aktif.
1.cuaca baik setelah habis monsoon. tidak kira arus.(karang)
2.cuaca baik air jernih(biru kehitaman) tidak kira arus.(karang)
3.cuaca tidak baik tapi arus baik.(unjam)

teknik rentapan untuk pancingan tenggiri pula ada beberapa teknik yang berkesan sesuai dengan set pancing dan keadah pancing yang kita gunakan.


1. penggunaan light set medium fast action rod mainline 10 ke 15lb keadah hanyut dengan umpan hidup. sebelum pancingan dimulakan pastikan dulu tension drag pada tekanan 80% dari kekuatan mainline. semasa umpan diturunkan hendaklah perhatikan kelajuan pergerakan renangan umpan sekiranya kelajuan pergerakan maintain teruskan dengan tension dalam keadaan off(free) sekiranya ada rasa macam kelajuan renangan umpan bertambah dengan drastik, jangan lengah terus saja sentap dengan kuat beberapa kali kerana umpan anda sudah dimakan. semasa sentapan dibuat pastikan tension drag masih dalam keadaan free. on kan drag bila saja mangsa membuat larian laju. biarkan tension dalam keadaan 80% kekuatan line supaya mangsa cepat pancit.


sentapan untuk light set perlu sekuat hati kerana rod yang lembut. daging umpan yang fresh masih liat jadi perlukan kekuatan untuk koyakkan daging umpan supaya mata kena pada mangsa.
bila ikan tidak makan semasa umpan turun, on kan drag dan parkinglah dekat holder. sekiranya umpan dientap, kekuatan drag tadi akan buatkan hook kena kat mulut mangsa tetapi sekiranya kita lambat buat hook up, umpan akan diludah dengan mudah sahaja kerana hook hanya melukai mangsa tapi belum melepasi duri pandan. sentapan hendaklah dilakukan dalam keadaan rod masih melengkung kerana dimasa itu memori pada rod dan line sudah sampai tahap maksima. dengan cara ini hook akan menembusi daging pada mulut mangsa.


2. Penggunaan medium heavy set, mainline 25lb ke 30lb pula sangat senang tetapi perlukan kepantasan kerana memori kelengkungan rod hanya sedikit dibandingkan dengan light rod. setkan tension drag sama dengan cara tadi dengan ketegangan 80% kekuatan mainline. bila saja ada rentapan dari mangsa rod hendaklah disentap dengan kuat dan cepat. jangan pula bila rod ditarik ikan, tension nak ketatkan, tali ikatan nak dibuka terlebih dahulu barulah nak buat hook up . alamatnya putih mata. hook up terlebih dahulu sebelum buat lain perkara barulah peratus untuk dapatkan mangsa lebih besar.


 ===================================================================

UMPAN


 Persembahan Umpan

pasal cangkut umpan ni kalau nak dihuraikan dalam forum ni susah sikit sebab kenkawan tidak nampak tapi untuk tidak menghampakan kawan berikan sedikit info bagaimana cara2 yang sesuai untuk memperdayakan mangsa.


udang:
untuk pancingan siakap, biasanya kita gunakan teknik casting jadi udang hendaklah dicangkut dibahagian ekornya tapi awas jangan terkena urat hitam yang memanjang ditengah ekor. kalau menggunakan udang hidup untuk pancing siakap kolam pula, udang dicangkut ditempat yang sama tapi gunakanlah udang pasir yang kulit keras kerana udang ini bila berenang ia menghala kebawah. manakala umpan udang untuk pancingan laut dalam biasanya ketika arus cantik tidak laju undang dicangkut dibahagian tengkorak supaya tahan lama. cara untuk menyankut dibahagian kepala ialah mula2 terbalikkan badan udang keatas lepas tu belek kaki depan dan cari satu ruang yang lompong hingga menampakkan tengkorak udang. masukkan mata dalam ruang itu tanpa mengenai anggota udang dan tembuskan tengkorak bersebelahan tombak udang tersebut. dengan cara ini udang boleh hidup untuk jangkamasa yang sangat lama. keadaan ini lebih efektif kerana selalunya ikan akan menyerang udang dari tombaknya.

ikan hidup:
untuk pancingan kolam ikan dicangkut pada bahagian ekor supaya ia lebih agresif. untuk pancingan laut cetek sekiranya arus lembut teknik ini juga boleh digunakan tapi sekiranya arus laju ikan hendaklah dicangkutkan dengan dua mata. satunya mata kecil untuk dicangkutkan kelubang hidung dan satu lagi besar sikit dicangkutkan dibelakang sirip atas. tapi sekiranya arus terlalu deras, mata kecil hendaklah dicangkut pada mulut dari bawah dagu ke atas. kedudukan kepala ikan hendaklah menghadap arus kalau sebaliknya ia akan cepat mati.
ikan mati: untuk pancingan kolam hendaklah dicangkut pada tengkorak dari dalam mulut. untuk laut dalam kita boleh gunakan teknik tunggeng iaitu dengan memotong ekor cucuk dari belakang, tembuskan dan cucuk pancing ditengah badan ikan belakang sirip renang. teknik belah ikan dari kedua dua belah sampai kepala tapi jangan putuskan. potong dan buang tulang tengah ikan. cangkutkan kail pada mulut, tembuskan dan cucuk kat belakang kepala. cara ini digunakan bila laut berarus. ia akan menghasilkan bunyi bila kedua bahagian bertepuk bila kena arus. cara seterusnya ialah teknik terkulai. caranya ialah potong sebelah iakn dari sirip renang sampai ke tulang tengah dan patahkan tulang supaya kepala ikan seakan terkulai. cangkutkan pancing pada bahagian ekor yang telah dipotong. dengan cara begini kepala ikan akan bergerak kekiri kekanan bila kena arus.
hanya ini sajalah serba sikit dapat kawan berikan sebagai sekilas info. kalau nak lebih lengkap jomlah kita sama2 beraksi........dari pengalaman dan info dari tekong. kawan berikan sedikit info tentang umpan kegemaran ikan;


1. Tenggiri
a)ikan kacang - umpan yang paling efektif dala semua keadaan
b)ikan kembong - umpan yang efektif semasa hidup
c)ikan selar - umpan ini efektif kerana aktif sama dgn kembong
d)ikan tongkol - biasanya dijadikan umpan untuk pancingan malam

2. Jenahak
a)anak sotong kurita - umpan ini dipercayai yang terbaik untuknya
b)ikan belalang hidup - umpan ini juga kesukaan jenahak
c)udang kara - sama dengan ikan belalang
d)sotong comet hidup - umpan ini sesuai untuk pancingan malam
e)ikan selar dan kembong hidup - umpan ini sesuai untuk jenahak besar
e)hirisan ikan tongkol - sesuai ketika masih berdarah.

3. Ebek
a)udang hidup - umpan ini sesuai untuk ebek kapal karam.
b)ikan hidup - umpan ini sesuai untuk ebek karang.
c)hirisan ikan - juga sesuai tapi bukan di laut sedili.

4. GT besar sedili
a)ikan mengkirung - umpan ini selalu digunakan nelayan tempatan
b)ikan selar - sesuai untuk pancingan dikapal karam.

5. Aruan tasek
a)ikan hidup - umpan ini sesuai untuk pancingan midwater
b)ikan mati - umpan ini pula sesuai untuk pancingan bottom
c)potongan ikan. umpan ini boleh digunakan sekiranya tiada yang hidup

6. Ketarap
a)ketam bakau - umpan ini sesuai dikawasan berbatu tepian pantai
b)udang kara - seperti diatas
c)hirisan sotong - umpan ini sesuai untuk pancingan laut dalam

7. Gemang
a)ruat2 bakau - umpan yang paling mujarab
b)udang mati - umpan berbau lebih bagus
c)sotong pasar - sama dengan udang
d)belangkas bakar - biasanya untuk umpan rawai gemang.

8. Kurau
a)anak cabuk - sangat sesuai ketika masih berkilat
b)ikan tamban - juga kerana sisik yang berkilat
c)ikan kembong -sama dengan diatas
d)udang hidup - sesuai digunakan di kawasan berhampiran laut.

9. Pari
a)ikan tamban tiram - sangat berkesan terutamnya disebelah kong2
b)udang hidup & mati - sesuai untuk pancingan malam
c)ikan hidup dan mati sesuai untuk pancingan siang



41 comments:

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Unknown said...

thanks for reading. But this is a Malay version.

Anonymous said...

It's amazing to pay a quick visit this web site and reading the views of all friends concerning this piece of writing, while I am also eager of getting knowledge.

Also visit my website :: Cheap Louis Vuitton Bags

Anonymous said...

Very good write-up. I absolutely appreciate this website. Keep it up!


Also visit my web-site - Cheap Nike Jerseys

Anonymous said...

I've been browsing online more than 2 hours today, yet I never found any interesting article like yours. It's pretty worth enough for me.
In my view, if all site owners and bloggers made good content as you did, the net will be a lot more useful
than ever before.

Look at my web site - Get More Information

Anonymous said...

all the time i used to read smaller articles or reviews which
as well clear their motive, and that is also happening with this
piece of writing which I am reading at this place.

Also visit my web blog :: Michael Kors

Anonymous said...

whoah this weblog is great i really like studying your posts.
Stay up the great work! You realize, lots of persons are searching round for this information, you could aid them greatly.



Review my weblog - Louis Vuitton Outlet Online

Anonymous said...

If some one desires expert view regarding blogging
and site-building then i suggest him/her to pay a quick visit this webpage, Keep up the good work.


my homepage :: Cheap Jerseys

Anonymous said...

This article gives clear idea designed for the new people of blogging,
that truly how to do running a blog.

my web-site :: Michael Kors Handbags

Anonymous said...

I blog often and I genuinely appreciate your
content. Your article has truly peaked my interest. I'm going to bookmark your blog and keep checking for new details about once a week. I subscribed to your RSS feed as well.

Feel free to visit my web site :: Sidney Crosby Jersey

Anonymous said...

Peculiar article, just what I was looking for.

Also visit my web blog; Sidney Crosby Jersey

Anonymous said...

What's up Dear, are you in fact visiting this web site on a regular basis, if so after that you will definitely obtain nice know-how.

Here is my page ... Click This Link

Anonymous said...

Hi, I do think your site could possibly be having internet browser compatibility
problems. When I take a look at your website in Safari, it looks fine
however, if opening in I.E., it's got some overlapping issues. I merely wanted to give you a quick heads up! Other than that, excellent website!

Feel free to surf to my website ... www.earlylearningpreschool.com

Anonymous said...

Thank you for sharing your info. I really appreciate
your efforts and I will be waiting for your further
write ups thank you once again.

my web site - Abercrombie Et Fitch

Anonymous said...

Magnificent beat ! I wish to apprentice while you amend your website,
how could i subscribe for a blog site? The
account aided me a acceptable deal. I had been tiny
bit acquainted of this your broadcast offered bright clear concept

Here is my web blog - Cheap Jerseys

Anonymous said...

Hi, I think your website might be having browser compatibility issues.
When I look at your blog in Opera, it looks fine but when opening in Internet Explorer,
it has some overlapping. I just wanted to give you a
quick heads up! Other then that, excellent blog!

Here is my blog post http://www.officielairjordan2013.com

Anonymous said...

Howdy! This post could not be written much better! Looking at
this article reminds me of my previous roommate!
He continually kept talking about this. I'll forward this information to him. Fairly certain he'll have a great read.

I appreciate you for sharing!

Look at my web site; http://www.tedxyse.com/sac-guess-pas-cher.html

Anonymous said...

Hello! I just wanted to ask if you ever have any trouble with hackers?
My last blog (wordpress) was hacked and I ended up losing
several weeks of hard work due to no back up.
Do you have any methods to prevent hackers?

My web-site :: Get the Facts

Anonymous said...

I was excited to find this great site. I wanted to thank you for
your time just for this fantastic read!! I definitely savored every little bit of it and i also have you saved as a favorite to look at new information on your website.



Also visit my web-site; Louis Vuitton Handbags

Anonymous said...

Hey there! Would you mind if I share your blog with my twitter group?
There's a lot of people that I think would really appreciate your content. Please let me know. Cheers

my site ... Michael Kors Canada

Anonymous said...

Woah! I'm really enjoying the template/theme of this blog. It's simple, yet effective.
A lot of times it's very difficult to get that "perfect balance" between superb usability and visual appeal. I must say that you've
done a very good job with this. Also, the blog
loads extremely quick for me on Opera. Outstanding Blog!



Here is my website - Wholesale Jerseys Cheap

Anonymous said...

You really make it seem so easy along with your presentation however
I find this topic to be actually one thing that I think I would never understand.
It sort of feels too complex and extremely broad for me.
I am looking ahead in your subsequent submit, I will try
to get the hold of it!

My site ... Click This Link

Anonymous said...

I for all time emailed this website post page to all my contacts, since
if like to read it afterward my links will too.


Also visit my webpage: Louis Vuitton Pas Cher

Anonymous said...

I like the valuable info you provide for your articles. I'll bookmark your weblog and test again right here frequently. I am relatively certain I will be told plenty of new stuff proper here! Best of luck for the following!

my page Evgeni Malkin Authentic Jersey

Anonymous said...

Hi, i think that i saw you visited my site thus i came to
“return the favor”.I am attempting to find things to
enhance my site!I suppose its ok to use a few of your
ideas!!

My web site ... Chaussure Air Max

Anonymous said...

Hi, after reading this amazing article i am also happy to share my experience here
with colleagues.

my blog post - louis vuitton Outlet

Anonymous said...

I am sure this piece of writing has touched all the internet visitors,
its really really good piece of writing on building up
new website.

Visit my web blog: next page

Anonymous said...

This site was... how do you say it? Relevant!!

Finally I've found something that helped me. Thanks!

Here is my site ... additional info

Anonymous said...

There's certainly a lot to know about this issue. I really like all the points you've
made.

My blog :: Home Page

Anonymous said...

Oh my goodness! Incredible article dude! Thanks, However I am encountering difficulties with your RSS.
I don't know the reason why I can't join it. Is there anyone else having the
same RSS problems? Anyone that knows the solution can
you kindly respond? Thanks!!

Visit my web page Air Max

Anonymous said...

Great post.

Feel free to visit my homepage :: Find Out More (telabr.com.br)

Anonymous said...

Hi there just wanted to give you a quick heads up. The text in your content seem to
be running off the screen in Chrome. I'm not sure if this is a format issue or something to do with web browser compatibility but I figured I'd post to let you know.
The design and style look great though! Hope you get the problem resolved soon.

Thanks

Feel free to visit my blog ... Nike Air Jordan

Anonymous said...

Hi! Would you mind if I share your blog with my twitter group?
There's a lot of people that I think would really enjoy your content. Please let me know. Many thanks

Look at my weblog: Christian Louboutin Outlet

Anonymous said...

I like the valuable information you supply to your articles.

I'll bookmark your weblog and check again here frequently. I am quite certain I will be informed a lot of new stuff right here! Best of luck for the following!

Look into my blog post ... Cheap Jerseys ()

Anonymous said...

Good article. I definitely love this website. Continue the good
work!

my web-site; More Help

Anonymous said...

Hi, yup this post is in fact fastidious and I have
learned lot of things from it concerning blogging. thanks.



Also visit my web page - Nike Free Tilbud

Anonymous said...

Fabulous, what a website it is! This webpage gives valuable information to us,
keep it up.

Feel free to surf to my blog: Nike Free [http://smu-fr.org/nikefreerun.html]

Unknown said...

Thanks for the all comments.I will try to write a new valuable article with information soon..

Anonymous said...

Hey just wanted to give you a quick heads up. The text in your post seem to be running off the
screen in Chrome. I'm not sure if this is a format issue or something to do with internet browser compatibility but I figured I'd post to let you know.
The style and design look great though! Hope you get
the problem solved soon. Thanks

Take a look at my page :: Sac Louis Vuitton

Anonymous said...

Whats up are using Wordpress for your blog platform? I'm new to the blog world but I'm trying to
get started and set up my own. Do you require any html coding
expertise to make your own blog? Any help would be really appreciated!



My blog - sac a Main louis vuitton

Anonymous said...

Fantastic site. A lot of helpful information here. I am sending it to several friends ans additionally sharing in delicious.
And obviously, thank you in your sweat!

my blog post Cheap NFL Jerseys