Wednesday, 10 October 2012

Teknik Memancing Siakap

 

Siakap Putih/Barramudi

Siakap Putih atau Siakap atau Kakap disebut juga Barramundi. Ikan Siakap bentuknya sangat gagah dan kekuatan tarikannya sangat hebat.

Habitat Siakap adalah pada kedalaman laut 2-8 meter kawasan berbatu-batu/karang, struktur konkrit , sekitar kayuan serta buluh atau disekitar akar-akar bakau yang tepat sekali adalah di tepi laut. Untuk kedalaman 10 meter masih biasa dihuni oleh Siakap asalkan ada struktur  besar seperti kapal karam atau lainnya.

Muara sungai dan sungai yang berdekatan dengan laut juga disukai terutama oleh ikan-ikan Siakap Muara yang berukuran besar. Sungai yang bermuara terus ke laut adalah lah tempat mereka bersarang dan bertelur.  Ikan ini juga dikenal sebagai ikan yang susah dipancing karena terlalu sensitif dan sangat berhati hati dengan kehadiran manusia.

Siakap ada 2 jenis yang hanya berbedza pada mata serta saiz badannya. . Yang pertama bermata coklat terang tanpa kelopak, kalau terkena sinar lampu dan akan berwarna merah pada malam hari juga bersais besar mencapai puluhan kilo. Yang kedua adalah siakap biasa  dengan mata  seperti ikan lain pada umumnya dan mencapai berat 6 kg kebawah.

Waktu makan Siakap biasanya bermula dar jam 4.00pm hingga ke 5.00pm sahaja dimana angin laut mulai meredup, kemudian angin berubah menjadi angin darat sebentar kemudian angin timur. Selama angin tidak terlalu kencang Siakap masih mau makan. Sekitar jam 11.00pm -12.00 saat angin berubah Tenggara sehingga Siakap berhenti makan sampai angin dari timur muncul lagi sekitar jam 03.00-04.00 sampai jam 08.00. Kalau angin masih bagus kadang Siakap masih ada yang mau makan.

Keadaan air juga mempengaruhi faktor. Saat air pasang naik Siakap senang makan. Saat air pasang penuh Siakap mulai kurang gairah untuk makan. Saat air turun dan max pada titik bawah Sakap mulai makan lagi. Pada keadaan airbertahan  (ada lapisan lumut/plankton tipis di permukaan ) Siakap jarang ada yang mau makan. Ini disebabkan bahan  yang bergerak akan menimbulkan semacam sinar di permukaan yang membuat Sakap menjauhkan diri.

Umpan yang digunakan untuk memancing Siakap adalah Udang Putih. Selain lebih kuat berenang dibanding Udang kelabu, udang putih matanya akan menyala di dalam air pada waktu malam hari. Ada juga yang menggunakan ikan Belanak tapi ini harus full kontrol karena ikan ini suka masuk ke struktur batuan atau reba. Umpan Belanak biasa nya diggunakan diwaktu malam yang mempunyai cahaya bulan Siakap makan di permukaan. Kadang ikan Betok atau Puyu juga dijadikan umpan untuk memancing Siakap. Umpan Betok dipakai untuk memancing Siakap bawah sangkar. Sakap ini kebiasaannya bersaiz besar karena dia mempunyai tempat tinggal tetap disuatu kawasan atau punya teritori sendiri.

Cara memancing Siakap secara tradisional dengan menggunakan umpan udang putih biasanya dengan kekuatan joran sekitar 7' bisa yang carbon atau fiber. dah haruslah Fast Action. Tali mono standard 25lb. Mata kail, kalau Mustad Saltwater gunakan lah yang no. 1 atau 2. Ikat mata kail dengan perambut sekitar 15-20cm. Tusukkan mata kail pada sisi ruas ekor sampai tembus ke pinggang. Tidak perlu diberi pemberat kecuali mancingnya di reba kayu atau kondisi arus agak deras baru boleh diberi ladung kepit sedikit saja.

Kalau mancingnya pakai reel maka pagar reel (bail arm) harus selalu dibuka. Ini karena tali harus terus terkeluar bebas mengikuti udang yang berenang. Lepaskan tali keluar dengan menggunakan jari. Akan lebih mudah jika menggunakan kelongsong. Berhati-hatilah dalam mengawal tali yang yang keluar ini, tidak boleh terlalu kuat kerana semasa udang disambar Siakap, tali ini akan keluar terlalu pantas.

Karakter Siakap semasa menyambar udang biasanya umpan akan terus dibawa lari, tapi udang masih dikepit di bibir dengan posisi kepala di dalam mulut ikan tersebut. Kalau semasa sambaran pertama tali sedikit sangkut oleh jari, udang ini akan terus dilepaskan oleh Siakap, dan jika ini terjadi gantilah udang tersebut dengan udang yang baru. Saat Siakap pertama kali menyambar udang, pedang udang itu akan dipatahkan. Menurut pengalaman, Siakap tidak lagi tertarik untuk menyambar udang dengan pedang yang telah patah.

Jadi tekniknya ulurlah tali semasa sambaran pertama dari Siakap. Sebentar kemudian, uluran akan berhenti. Siakap berhenti untuk memasukkan seluruh udang ke dalam mulutnya/mengunyah. Saat ini kita dengan sangat pelan-pelan menggulung tali dan ditak terlalu terlalu kendur. Setelah udang masuk mulut, Siakap akan berjalan lagi. Saat inilah yang paling tepat buat menyentak dan terus mengepam joran.

Kadang kala ada Siakap yang menyambar dan terus membawa lari umpan tanpa henti. Tunggu dulu dalam waktu sekitar 5-8 detik kalau ikan tidak berhenti terus sahaja menyentak joran. Waspada juga, kebanyakan cara makan Siakap besar. Dia akan menyedot dengan rakus dan keras sekali, tapi hanya berenang pendek. Kemudian dia jalan lagi tapi pelan-pelan. Bersiap-siaplah untuk berlawan dalam waktu yang lama. Kadang juga ada yang makan dengan sedutan besar, tapi setelah itu mogok tidak bergerak gerak cuma memberatkan didi di dalam air, berarti itu Kerapu besar. Usahakan dalam perlawanan  (selain di struktur) joran tetap tegak dengan tujuan tali tidak terkena bagian sisi pipi sebelah insang Siakap yang tajamnya seperti pisau.

Penggunaan Gewang
Memancing dengan menggunakan gewang minnow. Pilihlah minnow jenis deep diver yang berbadan slim. Biasanya minnow untuk Siakap bentuknya sedikit melengkung kebawah seperti udang.



 Sering kali siakap akan meloncat semasa perlawanan untuk meloloskan diri




Contoh-contoh gewang biasa digunakan untuk menjerat siakap












 





Lure mirip ikan seperti ikan Belodok, yang bisa berjalan di lumpur


Memancing Siakap di Tambak

Selain mancing Sakap di laut, Siakap juga boleh dipancin di sungai atau tambak. Memancing di sungai hampir sama dengan mancing di laut. Dalam hal ini sungai yang banyak ikan adalah sungai yang banyak reba atau berupa cerucuk atau pohon bakau.

Semasa mancing di tambak,  yang perlu diperhatikan adalah waktu pasang naik. Siakap akan selalu berada di sekitar pintu air saat air masuk. Beberapa tambak akan di letakan ranting-ranting oleh seseorang supaya orang tidak boleh memancing di situ. Justeru itu cari lah tempat lain untuk memancing Siakap.Jangan menganggu tempat tersebut kerana ia akan mengundang perselisihan.

Jika boleh memancing pun di tempat tersebut, dalam situasi seperti ini, teknik drift yang di gunakan kenalah bersesuaian dengan Joran  yang kuat dan kalau pun menggunakan reel saya set drag yang paling max. Tali harus besar/kuat. Saya pakai leader wire strand 7x7x47 kecil, dengan mata kail 2, posisi pendek-panjang. Mata kail pendek dipasang di ruas ekor udang, sedangkan yang panjang saya biarkan bebas, seperti pasang umpan buat kasting umpan hidup untuk Tenggiri.

Umpan udang saya mainkan naik turun tepat di depan pintu air. Sama seperti biasa kalau udang mulai menyentak-nyentak maka bersedia lah. Semasa ikan makan, kita terus sentak dan tanpa buang masa kita terus  memusing reel dan menarik ikan tersebut tanpa memberi peluang. Jika kita memberikan ruang untuk ikan menarik makna ikan akan  membawa tali masuk ke reba reba sekitar tempat tersebut.

Selamat Mencuba.

5 comments:

brohantu said...

terbaik bro info teknik memancing ikan siakap ni. Boleh pratik kaedah ni kat sungai ataupun kolam. saya lebih suka teknik casting ikan siakap, lebih adventure

funfishing2014 said...

salam bro.. minta izin share artikel ni..

myrodreel.com said...

Share sahaja cara memancing ikan siakap

Brohantu said...


Blog anda ada disini Myrodreel

Shahbudin Talib said...

tq bro.. sekiranya ingin share silakan ya.